Avaleht Tervis 5 võimalust, kuidas hoida veresuhkru tase kontrolli all
5 võimalust, kuidas hoida veresuhkru tase kontrolli all

5 võimalust, kuidas hoida veresuhkru tase kontrolli all

Kõrge veresuhkur tekib siis, kui keha ei suuda enam tõhusalt suhkrut verest rakkudesse transportida. Kõrge veresuhkru sümtomid avalduvad pikema aja jooksul, seetõttu on oluline end vähemalt kord aastas testida.

Kui kõrge veresuhkur on avastatud, kuid seda ei püüta kontrolli alla saada, võib seisund ühel hetkel põhjustada diabeedi. Vaatame lähemalt viit võimalust, kuidas hoida veresuhkru tase kontrolli all. Selleks on palju võimalik ka ise ära teha.

Liigu ja treeni regulaarselt

Regulaarne liikumine või treening aitab kaalust alla võtta ja suurendada insuliinitundlikkust. Suurenenud insuliinitundlikkus tähendab seda, et rakud suudavad vereringes olevat suhkrut paremini kasutada. Füüsiline tegevus suunab lihaseid kasutama veresuhkrust saadavat energiat, mis omakorda tõhustab lihaste tööd.

Heade kehaliste harjutuste hulka veresuhkru taseme normis hoidmiseks kuuluvad näiteks kiirkõnd, jooksmine, jalgrattasõit, tantsimine, matkamine ja ujumine. Olulisteks märksõnadeks on siinkohal regulaarsed treeningud ja mõõdukas koormus.

Füüsiline tegevus suurendab insuliinitundlikkust ja aitab lihastel võtta verest vajalikku suhkrut. See omakorda võib viia veresuhkru taseme languseni.

Vähenda süsivesikute hulka toidus

Keha muudab süsivesikud suhkruteks (peamiselt glükoosiks) ja seejärel suunab insuliin suhkrud rakkudesse. Kui armastad süüa liiga palju süsivesikuid või sul on probleeme insuliini ainevahetusega, siis see protsess ei toimi ja veresuhkru tase tõuseb.

Uuringud on näidanud, et süsivesikuvaene dieet aitab vähendada vere suhkrusisaldust ja vältida veresuhkru järsku tõusu. Veelgi enam – madala süsivesikute sisaldusega dieet võib aidata kontrollida veresuhkru taset pikema perioodi jooksul.

Süsivesikutest moodustatakse glükoos, mis tõstab veresuhkru taset. Süsivesikute tarbimise vähendamine tähendab, et veresuhkur tõhusamalt kontrolli all.

Suurenda kiudainete tarbimist

Kiudained aeglustavad süsivesikute seedimist ja suhkru imendumist. Nendel põhjustel toimub veresuhkru taseme tõus tasapisi – järk-järgult.

Lisaks sellele võib kiudainerohke menüü aidata toime tulla 1. tüüpi diabeediga, parandades veresuhkru ainevahetust ja vähendades selle taset.

Kiudaineid sisalduvad toidud on köögiviljad, puuviljad, kaunviljad ja täisterataimed. Nende soovituslik päevane tarbimiskogus on naiste puhul umbes 25 g ja meestel 38 g. See on umbes 14 g iga 1000 kalori kohta.

Kiudainete söömine aitab veresuhkru taset kontrolli all hoida.

Joo piisavalt vett

Igapäevaselt piisava hulga vee joomine tõhustab veresuhkru taseme hoidmist tervislikes piirides. Lisaks vedelikupuuduse ärahoidmisele aitab see liigset suhkrut väljutada neerude kaudu (uriinina).

Missugune kogus vett on siinkohal aga “piisav”? Kindlaid reegleid ei ole, sest iga inimese vee vajadus sõltub otseselt kliimast, füüsilisest aktiivsusest ja teistest muutujatest. Kaks liitrit päevas on kogus, mis on soovitatav pea iga uuringu tulemusena. See tähendab kümmet klaasitäit päevas, mille päeva peale ära jagamine on igati saavutatav eesmärk.

Puhta vee tarbimine vähendab veresuhkru taset ja kahandab diabeedi riski.

Tähtis on aga meeles pidada, et suhkrut sisaldavad joogid nagu limonaad ja paljud mahlad suurendavad vere glükoosisisaldust, tõstavad kehakaalu ja diabeedi riski.

Rohke vee joomine võib vähendada veresuhkru taset ja aidata diabeeti vältida. Puhas vesi on parim!

Vähenda stressi ja maga hästi!

Kindlasti ei ole üllatav, et ka stress mõjutab veresuhkrut. Stressi ajal erituvad hormoonid nagu glükagoon ja kortisool. Need hormoonid vastutavad veresuhkru taseme tõusu eest.

Seega – liikumine, lõõgastusmeetodid ja meditatsioon vähendavad oluliselt stressi ning alandavad nõnda ka veresuhkru taset.

Stressi alandamiseks ja hea tervise hoidmiseks on mõistagi vajalik ka piisav ja kosutav uni. Kehvad magamisharjumused ja krooniline väsimus võivad mõjutada insuliinitundlikkust, suurendada isu ja kehakaalu. Korraliku unerežiimi puudumine suurendab ka kortisooli taset.

Treeningute või lõõgastusmeetodite, näiteks jooga abil saab vähendada stressi. Hea uni aitab hoida tervislikku kehakaalu ja mõjub hästi veresuhkru tasemele.

Eeltoodud soovituste järgimine võib aidata hoida veresuhkru taset paremini kontrolli all. Kui soovid enda veresuhkru taset testida, siis kiire veresuhkru mõõtmine toimub valitud Benu apteekides.

Tegemist on reklaamartikliga! 

Kommentaarid