Avaleht Tervis 8 lihtsat nippi, mis aitavad une kvaliteeti parandada
8 lihtsat nippi, mis aitavad une kvaliteeti parandada
Tervis
0

8 lihtsat nippi, mis aitavad une kvaliteeti parandada

0

8 lihtsat nippi, mis aitavad une kvaliteeti parandadaUneprobleemid võivad põhjustada väsimust, ärrituvust ja pidevat hajevilolekut, kuid neil võib olla väga kahjulik mõju ka tervisele. Enne kui hakkad mõtlema unerohu peale, proovi järgmist kaheksat lihtsat nippi, mis aitavad une kvaliteeti parandada.

1. Koosta päevakava ja pea sellest kinni

Kui su elu kipub olema kaootiline, on seda muidugi lihtsam öelda kui teha. Teisalt aga ei arvesta hea uni mingite vabandustega, nii et kui tahad tõesti oma und parandada, pead minema voodisse ja tõusma üles iga päev samal ajal – jah, nädalavahetused ja puhkused kaasa arvatud.

2. Loo endale magamamineku rituaal

Tead ju küll, kuidas lapsevanemad laste jaoks magamamineku rituaali sisse seavad, nii et lastel on lihtsam voodisse minna ja magama jääda. See võib kõlada küll naeruväärsena, aga täpselt sama kehtib ka täiskasvanute kohta. Mõtle välja päris oma magamamineku rituaal; see võib olla näiteks lõõgastav vann, mõni lehekülg lemmikraamatust või isegi meditatsioon. Selline rituaal annab organismile teada, et uneaeg on käes ja et oled valmis uinuma, mis peaks muutma ka magamajäämise lihtsamaks.

3. Ära tee uinakuid

See ei ole lihtne tee: esiteks on uinakud suurepärased ja neile on raske vastu pannaning teiseks, kui sa ei saa öösel piisavalt kvaliteetset und, oled suure tõenäosusega päeval väsinud ja väike uinak on ainus asi, mis aitab üle saada kõikehõlmavast väsimusest, mida pidevalt tunned. Sinu väsimuse põhjuseks võivad olla aga just uinakud, sest nende tõttu on sul õhtul raskem uinuda. Jäta uinakud ära ja su öine uni võib märgatavalt paraneda.

4. Leia aega sportimiseks

Oma ellu sportimiseks aja ja ruumi leidmiseks on arvukalt põhjusi ja parem uni on üks neist. Uuringud on näidanud, et aktiivne sportimine parandab tublisti une kvaliteeti, nii et peaksid sportimise kindlasti oma päevaplaani lisama. Ära aga tee trenni vahetult enne voodisse minekut, sest sellel võib olla sootuks vastupidine tulemus.

5. Kohanda keskkonda

Sind võib vägagi üllatada, kui palju muudab une kvaliteeti keskkond, kus magad, ja keskkonna sobivaks kohandamine on lihtne. Esiteks kontrolli, kas magamistoa temperatuur on õige: kui tuba on liiga palav, ei ole hea uni lihtsalt võimalik, ja ka liiga külm tuba ei ole hea. Teiseks õhuta tuba korralikult, et seal oleks piisavalt värsket õhku. Vii toast välja kõik müra- ja valgusallikad ja elektroonikaseadmed. Tee kõik vajalik, et su magamistuba oleks magamiseks võimalikult sobiv: kasuta pimenduskardinaid, kasuta unemaski, hangi nn valge müra aparaat või lülita sisse ventilaator.

6. Hangi parim võimalik voodi, mida saad endale lubada

Õige madrats ja padi võivad unega imesid teha, nii et parim võimalik voodi, mida saad endale lubada, on ilmselt üks elu parimaid investeeringuid. Osta voodi, mis on mugav ja toetab samal ajal eeskujulikult keha: nii saad magada mugavalt ja ärgata ilma kaela- või seljavaluta. Kui oled allergik, hangi endale kindlasti hüpoallergiline voodi, sest allergeenid võivad une kvaliteeti tõsiselt halvendada.

7. Lase valgusel oma ööpäevast rütmi tasakaalustada

Inimese kehas on sisemine kell, mis ütleb, millal minna magama ja millal ärgata, aga kuna oleme evolutsiooni käigus juba ammu möödunud punktist, kus päike oli ainus valgusallikas, võib see sisemine kell mõnikord segadusse sattuda. Võid oma sisemist kella lihtsasti aidata, kui kohandad valgust enda ümber. Hommikuti ole võimalikult palju valguse ja päikese käes ja õhtul hoidu eredast valgusest, sest nii parandad oma une kvaliteeti.

8. Hoidu kõigest, mis võib uinumist ja und segada

Kas sulle meeldib hilja õhtul tublisti süüa või õhtu kange joogiga lõpetada? Muidugi on tore ennast mõnikord niisuguste asjadega poputada, kui teed seda aga igal õhtul, võib see olla väga tõenäoliselt su unetute ööde põhjus. Alkohol, sigaretid, kofeiin, vürtsikas toit või isegi lihtsalt suur kõhutäis võivad sind öö otsa üleval hoida, nii et proovi õhtuti sellistest asjadest hoiduda. Selle asemel söö kerge suupiste umbes tund aega enne magamaminekut.

Allikas: Dormeo 

 

mm

Kommentaarid