Avaleht Tervis Abaluualune lihas – mida ta teeb ja miks ta on oluline?
Abaluualune lihas – mida ta teeb ja miks ta on oluline?
Tervis
0

Abaluualune lihas – mida ta teeb ja miks ta on oluline?

0

Subscapularis_muscle_animation3Abaluualune lihas ühendab abaluud eestpoolt õlavarreluuga ja on üks neljast rotaatormanseti lihasest (õlaliigest stabiliseerivad süvalihased). Tema peamiseks ülesandeks on pöörata õlavarreluud sissepoole ja pakkuda õlaliigesele stabiilsust. Düsfunktsioonid selles lihases on küllaltki levinud, kuna istuva eluviisi tulemusena on meie õlad ja käed pidavas sissepoole pööratud sundasendis ja seda lihast venitatakse tavaelus küllaltki harva. Triggerpunktid (ehk tihenenud/krampis lihaskiud) selles lihases võivad anda kiirguvat valu randmetesse, mis mõnikord aetakse segi karpaalkanali sündroomiga. Niimoodi satuvad  inimesed ekslikult karpaalkanali operatsioonile, kuid ega randmevalu sellest vähene, kui valupunktid abaluualusesse lihasesse alles jäävad. Samuti kiirgub abaluualusest lihasest valu õlga ja isegi kuni küünarnukini:

Subscapularis-Pain

Kuna terve ja tugeva abaluualuse lihase kõht moodustab abaluu ja rindkere/roiete vahel mõnusa pehme padja siis lihasnõrkuse ja kõhetumise korral võib see abaluud hoopis rohkem rindkere vastu suruda, tekitades paljudel inimestel abaluu liigutamisel krepitatsiooni (raksatusi/kuuldavat hõõrdumist).

Ülekoormus selles lihases annab tunda sportlastel, kellel on palju viskeliigutusi. Kui käsi pööratakse viskamise ajal taha ja üles, on abaluualusel lihases tähtis ülesanne hoida õlavarreluud omas liigeskapslis- vastasel juhul teikiks õlaliigeses luksatsioon. Tugevat siserotatsiooni viskeliigutuse ajal teebki abaluualune lihas:

beach-volleyball-serve-jump

Lisaks viske ja pallimängu sportlastele nagu võrkpall, pesapall ja korvpall, esineb abaluualuse lihase ülekoormust ka näiteks ujujatel ja tennisemängijatel. Jõusaalis käijad peaksid abaluualusele ja teistele rotaatormanseti lihastele samuti tähepanu pöörama, sest need väiksed õla stabilisaatorlihased on tihti esimesed, mis suuri raskuseid tõstes nö alla annavad – tulemuseks on rotaatormanseti rebend.

Tavainimesel võib abaluualuses lihases ülekoormust tekitada…

  • raskete asjade üle pea tõstmine
  • lagede ja seinade maaline, maalritöö
  • juuksuritöö
  • raamatute, lapse või koti pidev vastu keha hoidmine
  • õlatraumad, kui käsi peab pikka aega lingul olema või kukkudes tahapoole, peatades kukkumist käega (tihti tekib abaluualuse lihase rebend ja/või õlaliigese luksatsioon)

Kuidas seda lihast testida?

Esiteks, kui sul esineb õlavalu või raskusi palli viskamisel ja pea kammimisel/pesemisel, siis suure tõenäosusega on sul abaluualuse lihase jäikusega probleeme ning füsioteraapia saaks sind aidata.

Et testida abaluualuse lihase nõrkust, kasutab füsioterapeut kõhupressi ehk Napoleoni testi. Selleks palutakse kliendil asetada käelaba kõhule ja see joondatakse tema randme ja küünarnukiga. Seejärel palub füsioterapeut testitaval kõhule suruda:

sdfdrljglkerjt54k5

Teise testina kasutatakse Karu kallistamise testi (Bear hug test), mis näitab veelgi paremini nõrkust või rebendit selles lihases:

dhte4456ggg

Selleks, et testida abaluualuse lihase jäikust, hindab füsioterapeut õlaliigese välisrotatsiooni ulatust. Samat asendit (õlaliigese välisrotatsiooni) võib kasutada ka selleks, et venitada pinges abaluualust lihast. Hea on selleks appi võtta harjavars – siis saab kätt läbi harjavarre veelgi kaugemale pöörata (aidates teise käega alt kaasa):

abaluualunelihasevenitus

Triggerpunktiteraapia abaluualuses lihases on mõnevõrra komplitseeritud, kuna läbi vaeva on võimalik ligi pääseda vaid osale sellest lihasest. Alati on targem neid probleeme ennetada ja arvutitöö tagant mõnikord päevas välja tulla ja oma õlgu liigutada. Kes triggerpunktiteraapias on käinud, teab, et see pole kuigi meeldiv aga väga tulemuslik.

Sellised on lood selle abaluualuse lihasega. Teinekord ärge siis ehmatage, kui füsioterapeut tungib teie kaenlaauku mõnda lihast otsima, et ravida hoopis randmevalu.

Taavi Metsma, FT

Allikas: Fysioviis

mm

Kommentaarid