Avaleht Tervis Kui palju kofeiini on ohutu tarbida?
Kui palju kofeiini on ohutu tarbida?

Kui palju kofeiini on ohutu tarbida?

0

goblet-of-coffee-1567990Eesti noorte kofeiini keskmine saadavus toidust jääb ohutu tarbimise piiresse. Siiski on 14-17-aastaste vanusegrupis noori, kes peaksid vähendama kofeiini sisaldavate jookide, sh nii energiajookide kui ka kohvi ja tee tarbimist, selgub Maaeluministeeriumi tellimusel Tervise Arengu Instituudi antud riskihinnangust.

Tervise Arengu Instituut viis 2016. aastal läbi riskihinnangu, mille eesmärk oli välja selgitada, kas kofeiini tarbimine Eesti laste, noorte ja täiskasvanute seas vanuses 10-24 aastat ületab Euroopa Toiduohutusameti avaldatud riskihinnangus esitatud ohutuid koguseid. Uuringus tugineti aastatel 2013-2015 Eestis läbi viidud Rahvastiku toitumise uuringu andmetele.

Mis on kofeiin?

Kofeiin on keemiline ühend, mida leidub looduslikult sellistes taimede osades nagu kohvi- ja kakaooad, teelehed, guaraana marjad ja koolapähklid. Peamisteks kofeiini allikateks igapäevamenüüs on kohv, tee, kofeiini sisaldavad karastusjoogid (sealhulgas energiajoogid) ja šokolaad (ka kakaojoogid).

Mis on riskid?

Kofeiin stimuleerib kesknärvisüsteemi, mõjudes mõõdukal tarbimisel ergastavalt ning vähendades unisust. Pikemas perspektiivis seostatakse ülemäärast kofeiini tarbimist näiteks südame-veresoonkonna probleemidega ning rasedate naiste puhul ka loote kasvu aeglustumisega.

Kui palju kofeiini on ohutu tarbida?

Täiskasvanud

Kofeiini ohutuks päevaseks koguseks on kuni 400 mg (5,7 mg/kehakilogrammi kohta). Ühekordne ohutu kogus on kuni 200 mg. See tähendab, et sellised kofeiini kogused saab kätte tarbides päeva peale umbes neli tassi kohvi või siis lühikese aja jooksul umbes kaks tassi kohvi.

Rasedad ja imetavad emad

Kofeiini ohutuks päevaseks koguseks on kuni 200 mg.

Lapsed ja noorukid

Kofeiini ohutuks päevaseks koguseks on 3 mg kehakilogrammi kohta. See tähendab, et nt 30 kg laps saab sellise kofeiini koguse kätte umbes ühest tassist kohvist või pudelist koolajoogist päevas.

Ühekordne kofeiini kogus 100 mg (1,4 mg kehakilogrammi kohta) ehk umbes tass kohvi võib mõjutada une kestvust ja mustrit.

Noored peaksid kofeiini tarbimist vähendama:

  • Kõrge kofeiini ja/või suhkru sisalduse tõttu ei ole energiajook sobilik jook lastele ega noortele.
  • Lapsed ja noored peavad piirama kohvi ja musta, rohelise ja valge tee tarbimist.
  • Juba pool tassi kohvi või umbes pool pudelit koolajooki mõjutab lastel une kestvust ja mustrit, eriti siis, kui seda on tarbitud magamisaja eel.
  • Kofeiini sisaldavate toitude tarbimisel tuleb arvestada, et kõikidest allikatest saadavat kofeiini kogus kokku ei ületaks ohutut kogust päevas.
  • Loe pakendi märgistust! Pööra tähelepanu toidu koostisele ja jälgi pakendil toodud hoiatusi kõrge kofeiini sisalduse kohta.
  • Koolides tuleb kaaluda kofeiinirikaste jookide nagu nt kohvi, energiajookide müügi piiramist lastele ja noortele.
  • Lastele ja noortele suunatud energiajookide reklaami tuleb piirata, seda eriti lasteasutustes ja lastele suunatud üritustel.

Allikas: Toitumine.ee

mm

Kommentaarid