Avaleht Tervis Personaalne Zen taskus ehk äpp, mis tõrjub ängistust
Personaalne Zen taskus ehk äpp, mis tõrjub ängistust

Personaalne Zen taskus ehk äpp, mis tõrjub ängistust

Aleksander Laane
Aleksander Laane

Ängistuse ja stressi puhul pole inimestel väga kerge abi leida – vajaduse ja võimaluste vahel haigutab kuristik. Eks sellest annab aimu eneseabi-kirjanduse jätkuv populaarsus. Tihtilugu pole neist raamatutest küll suurt abi, sest  teri on sõkaldest ja muidu hämamisest raske eristada. Nüüd on aga katsetamise-järg jõudnud nutitelefonide kätte.

Kuigi teoreetiliselt on meie kasutuses väga palju erinevaid teraapiaviise ängistuse ja distressi vastu, osutub nende praktiline kasutamine keeruliseks.

Psühholoogi töö on kallis, võtab aega ja paljude jaoks on psühholoogi külastamine juba elukoha tõttu praktiliselt võimatu. Mõni kardab siiamaani “märki” külge saada. Pealegi on abivajajaid kindlasti rohkem, kui psühholoogidel aega ja jõudu ka parima tahtmise juures jätkuks.

Kliinilise psühholoogi Traccy Dennise juhitud uurimisgrupp New Yorgist töötas välja nutitelefoni-äpi, mille ülesandeks on liiga kõrget stressitaset alandada läbi mängu.

Ehk siis aitab äpp tegeleda probleemidega, mida on palju ja mis võivad raskemaid probleeme tekitada.

See telefoni-mäng põhineb teatud uut tüüpi tähelepanu-treeningul, millest tasub veidi lähemalt rääkida.

Inglise keeles nimetatakse seda attention-bias modification training ehk lühendatult ABMT. Tõlkides võiks see kõlada kui eelarvamusliku tähelepanu modifitseerimise treening. See treening peab muutma olukorda, kus ängistuse all kannatav inimene pöörab tähelepanu neile asjaoludele nii enda juures kui ka ümbritsevas keskkonnas, mis ängistust otse või kaude toetavad. Nii näeb ängistuses olija negatiivset emotsiooni edastavaid nägusid “paremini” kui neutraalseid või rõõmsaid. Suitsetajad näiteks reageerivad suitsetamise suhtes negatiivset tähendust omavatele sõnadele aeglasemalt, kui neile sõnadele, mis seostavad suitsetamise millegi positiivsega. Nii “kaitseb” suitsetaja psühholoogiliselt oma sõltuvust ning see on üks põhjus, miks tubakast on nii raske lahti saada.

Võib suure tõenäosusega öelda, et tegemist on esimese äpiga, mis on teaduslikul moel suunatud ängistust ja stressi vähendama. Äpi katsetamiseks tehtud katsesse kutsuti ängistuse-testis kõrget ängistuse taset näidanud 78 inimest. Neil paluti mängida 25 kuni 45 minutit ning siis esineda kaamera ees lühikese kokkuvõttega, kuidas neil mängus asjad läksid. Ängistatu jaoks on kaamera ees kõnega esinemine iseenesest raske.

Katsealused olid nende teadmata jagatud kahte rühma – ühed mängisid teaduslikult väljatöötatud mängu, teised aga suvalist ehk platseebo-telefonimängu. Need, kes mängisid ängistust vähendavat mängu ka kõigest 25 minutit, olid kõnet pidades vähem närvilised ja väljendasid enam positiivseid emotsioone. Vähemalt laboritingimustes see töötab, ütleb dr. Dennis. Praeguseks pole seda mängu veel kasutatud kliinilise ängistusega patsientide peal ja selgema tulemuse saamiseks kulub ikkagi 45 minutit.

Samas prooviti selle mängu mõju ka pikaajalises katses rasedatega, kes ilmutasid ängistuse märke. Uurijate sõnul vähendas mängu kuu aega kestnud igapäevane, kuid kõigest 10 minutit kestev kasutamine rasedate stressi. Dr. Dennis tuletab meelde, et see mäng pole meditsiiniteaduslikus mõttes ängistuse ravivahend, kuigi katsed näitavad häid tulemusi. Ta soovitab ängistuse ja stressi puhul proovida 10minutilisi sessioone paar korda nädalas. Mängu võib kasutada ka stressitekitavate sündmuste eel ärevuse vähendamiseks. Käimasolevate uuringute käigus disainitakse mäng veel ümber ja pragune on nö katseversioon.
Apple iTunes netipoes on mäng saadaval Personal Zen nime all – proovige järgi!

Aleksander Laane 
Allikas: Terviseleht 

Kommentaarid