Avaleht Tervis Sool sinu kehale ..
Sool sinu kehale ..

Sool sinu kehale ..

„Soola“ mõiste on üsna laiahaardeline arvestades erinevate soolade hulka ning nende kasutusvõimalusi. See võib valikute tegemisel olla üsna segadusttekitav. Sool on suurepärane säilitusaine ja seda isegi värskete taimede ekstraktides vähendamata sealjuures nende terapeutilist väärtust. Samuti on see abivahendiks paljude tervisehädade lahendamisel. Teisalt ei saa kõrvale jätta fakti, et liigne soola tarbimine võib kehale vastupidiselt mõjuda. Järgnev ongi ülevaatlik raamistik soolast ning sellest, kuidas seda mõistlikult ja eesmärgipäraselt kasutada.

Mis on sool ja kus seda leidub?

Tootmise järgi saab soola jagada kolme põhigruppi: meresool, jämesool ja peensool ehk tavaline keedusool. Lisaks on muidugi vähendatud naatriumisisaldusega sool ehk pan-sool. Naatriumi leidub väga paljudes toitudes. Naatriumiallikateks on näiteks keedusool, mitmesugused valmistoidud, konservid, oliivid, ketšup, majonees, puljongikuubikud ja veel mitmed muud toidud ning toiduained.

Miks on sool meile kasulik?

Võimalikke soola hüvesid on mitmeid. Soolavannide võtmine on Alfred Vogeli järgi abistajaks ülekaalulisuse vastu võitlemisel ning lisaks usutakse need kasulikud olevat kilpnäärme probleemide puhul. A.Vogel on oma raamatus „The Nature Doctor“ soovitanud valusa kurgu ja limaskestade põletike puhul soolase veega kurgu kuristamist, mis on ideaalne alternatiiv kallile antiseptikule või suuveele – efekt on sama tõhus. Nohu puhul saab leevendust nina leige soolase veega loputamisest. Soojal soolveel on limaskestale rahustav toime ning see vabastab kinnise nina. Loputust saab hõlpsasti teha kasutades ninaloputuskannu. Abistajaks on muidugi ka mitmed ninaspreid, aga väga edukalt saab selliseid olukordi just meresoola ja leige veega parandada.

Kahtlemata on soolal mõjusad efektid ka suu kaudu manustades. Seejuures peaks meeles pidama, et seespidiseks tarbimiseks võiks vältida keedu-, jodeeritud- või fluorineeritud soola. Valima peaks hoopis mere- või taimse soola, mis soodustab endokriinnäärme tööd ja normaliseerib nii ala- kui ületalitlust. Soola vajame ka selleks, et reguleerida vee hulka kudedes, säilitada happetasakaalu organismis ning et võimaldada närviimpulssidel edasi kanduda.

Mis on soola liigtarbimise ohud?

Naatriumi on tingimata organismile vaja, kuid seda peab tarbima mõõdukalt. Soola kahjulik mõju tulenebki naatriumi liigtarbimisest, mis pikaajalisel manustamisel võib tõsta vererõhku ning suurendada südamehaiguste riski. Liigne naatrium organismis võib lisaks eelnevale põhjustada ka naha ja limaskestade kuivamist või vee ja kaaliumi ülemäärast eritumist uriiniga. Kaalium aga on vajalik lihaste ja närvide korralikuks funktsioneerimiseks, südamerütmi reguleerimiseks kui ka organismis vedeliku tasakaalus hoidmiseks.

Enda keha heaolule mõeldes on arukas soola tarbimisele tähelepanu pöörata. Uuringutest on selgunud, et keskmiselt tarbime 10-15 grammi soola päevas, samas toitumisteadlased ja tervishoiuspetsialistid soovitavad mitte üle 5g soola päevas süüa (st, naatriumi mitte üle 2g). Selleks, et vähendada südamehaiguste ja infarkide riski, oleks tarvis naatriumi tarbimist piirata. Üleminek maitsetaimedega, puuviljamahladega, Herbamare ürdisooladega või puljongitega maitsestamisele vähendab soola tarbimist, teisalt saavad toidud siiski hõrgud.

Herbamare soolad on valmistatud A. Vogeli originaalretsepti järgi, mille dr. Vogel töötas välja eelkõige just inimeste liigse soolatarbimise tõttu. Ta lähtus nende soolade valmistamisel tervislikkusest, maitsest ja toiteväärtusest. Valikus on nii Herbamare kui ka Herbamare Spicy, esimene on pehmema maitse, kuid paraja aroomikusega, teine eriti suurtele vürtsikuse ja pikantsuse armastajatele. Nende keskmes on Trocomare, mis on teravam kui Herbamare Originaal, aga sisaldab lisaks rõigast ja paprikat. Kõik need soolad on 100% ökoloogiliselt valmistatud.

Kommentaarid