Avaleht Toitumine Toitumisterapeut soovitab: neli põhjust, miks täisteratooted on sügistalvise toidulaua superstaarid
Toitumisterapeut soovitab: neli põhjust, miks täisteratooted on sügistalvise toidulaua superstaarid

Toitumisterapeut soovitab: neli põhjust, miks täisteratooted on sügistalvise toidulaua superstaarid

Fazer Eesti tellitud uuringust selgus, et tervelt 43 protsendi tarbijate hinnangul pole nende toidulaual igapäevaselt piisavalt täisteratooteid.

Samas tuntakse üha rohkem huvi selle vastu, mis tervisele kasulik oleks. See on ka põhjus, miks Fazer on uuendanud Südamesepiku ja Kodu Rukkileiva koostist ning asendanud kasutatava jahu 51 protsendi ulatuses täisterajahuga.

Mitmekülgse toitumise soovitusi silmas pidades peaksid täisteratooted olema igapäevases menüüs aastaringselt, kuid toitumisterapeut Külli Holsting toob välja põhjused, miks täisterapagaritooted võiksid aukohal olla just sügistalvisel ajal.

Väärtuslik energiaallikas

Küllap on kõigile tuttav pimeda aja saabumisega kaasnev väsimus. Kuigi ilmaolusid keegi muuta ei saa, võib väikese igapäevase energiasüsti andmiseks piisata sellest, kui asendada hommikuses võileivas lihtne sai näiteks täisterasepikuga.

“Teraviljad, sealhulgas erinevad pagaritooted, annavad meile energiat, kuid kui see toode on valmistatud täisterajahust, on selles ka võrreldes püülijahust tootega rohkem kasulikke vitamiine, vajalikke mineraalaineid ja väärtuslikke kiudaineid,” selgitab Holsting.

B-vitamiinid leevendavad stressi

Sügis toob paljude ellu rohkelt stressirikkaid olukordi: suve rahulik tempo asendub taas kiirete koolipäevade ja oluliste töökohustustega. Mida stressirikkam on elu, seda enam suureneb B-vitamiinide vajadus organismis.

“Püülijahust – ehk sellisest jahust, millest täisterakestad ja -idud on eemaldatud – pagaritoodetega võrreldes on täisteratoodetes märkimisväärselt rohkem B-grupi vitamiine, mis reguleerivad närvisüsteemi talitlust,” rõhutab toitumisterapeut.

Täistera hoiab seedimise sujuvana

Suurema osa päevast koolipingis või kontoritoolis istudes jääb soiku liikumisaktiivsus, mis võib viia soolestikuprobleemideni eesotsas kõhukinnisusega. Täisterapagaritooted on aga rikkalikud kiudaineteallikad, mis on eriti olulised just soolestikutervisele: need mõjutavad toitainete imendumist ja üldist organismi tasakaalu.

“Kiudained hoiavad meie soolestiku tervist, parandades peristaltikat, mis aitab kehast väljutada toksilisi ja juba kasutuid ühendeid. Kiudained on olulised ka soolestikus elavale mikrobioomile ehk mikroobide kooslusele, mis aitab hoida tervist, vastupanuvõimet, meeleolu ja toetada ajufunktsioone,” selgitab Holsting.

Täistera hoiab kõhu kauem täis

Täisteratooted on eriti tõhus valik just hommikusöögiks. Nimelt varustavad täisterapagaritooted keha aeglaselt imenduvate süsivesikutega. Organism seedib neid kauem, veresuhkur püsib tasakaalus ja kõht kauem täis.

Keskmiselt on soovituslik tarbida 3-4 viilu täisteraleiba või -sepikut, et täita päevane vajalik kiudainetekogus, seega mõned hommikuvõileivad annavad juba vähemalt poole soovituslikust kogusest kätte!

Siiski paneb Holsting võileivasõpradele südamele, et mitmekülgse ja tervisliku võileiva peale võiks kuuluda rohkelt taimset, näiteks hummusemääre, köögiviljadest avokaado, tomat või paprika, lisandiks idandid ja rikkalikult maitseürte.