Avaleht Tervis Apteeker: ära karda suitsetamisest loobumiseks tuge küsida!
Apteeker: ära karda suitsetamisest loobumiseks tuge küsida!

Apteeker: ära karda suitsetamisest loobumiseks tuge küsida!

Tubaka kahjulik mõju inimese tervisele on tuntud tõde. Tubakasõltuvusest jagusaamine aga ei ole kindlasti kerge ülesanne, mistõttu ei tasuks peljata professionaalse toe otsimist. Benu apteegi proviisor ja suitsetamisest loobumise nõustaja Moonika Markov jagab nõu, kuidas pahest loobuda.

Need, kes tunnevad, et omal käel jääb motivatsiooni väheseks, saavad pöörduda suitsetamisest loobumise nõustamisele valitud apteekides ja nõustamiskabinettides. “Kindlasti peab krooniliste haiguste korral suitsetamise lõpetamine toimuma koostöös arstiga. Näiteks kui inimesel esinevad kardiovaskulaarsüsteemi haigused, diabeet, neeru- ja maksakahjustused või erinevad psühhiaatrilised probleemid,” rõhutab Markov.

Suitsetaja, kes soovib tervisele kahjulikust pahest loobuda, leiab apteegi käsimüügist erinevaid nikotiinasendusravi preparaate, mida kasutades on võimalik senisest leebemalt suitsetamisest loobuda.

Apteekri sõnul saab soovija apteegis valida plaastrite, närimiskummi, imemistableti ja suuõõnesprei vahel. “Plaastreid on erineva toime kestvusega ja neid tuleks kasutada 8-12 nädalat, vähendades samm-sammult doosi,” selgitab Markov. “Need, kel on harjumus hommikuti peale ärkamist suitsetada, võiksid proovida 24-tunnise toimeajaga plaastreid, mis aitavad just hommikuse suitsunälja vastu.”

Inimestele, kellel esineb plaastrite puhul allergilisi nahareaktsioone, soovitab apteeker nikotiini sisaldavaid närimiskumme, kuid nende puhul on väga oluline õige närimistehnika, et nikotiin nätsust vabaneks. Pärast nikotiininätsude kasutamist on soovitatav jätkata tavaliste närimiskummidega, kuni kaob ka närimiskummisõltuvus. “Samuti saab abi suuõõnespreidest, mida peaks kasutama kolm kuni kuus kuud pidevalt doosidearvu vähendades,” räägib Markov.

“Tubakast loobumise puhul tasuks kaardistada oma varasemad suitsetamisharjumused, et teha suitsetamine enda jaoks raskemaks. Näiteks kui ollakse harjunud suitsetama autoroolis, siis nüüd tuleks suitsetamiseks auto peatada ja autost välja tulla. Kui tööl käiakse suitsupausil teistega, siis nüüd tuleks minna üksinda ja leida suitsupakile ebaharilik koht, kust ei olda seda harjunud kaasa haarama,“ toob Markov näpunäiteid.

Apteekri sõnul oleks hea alustada päeviku kirjutamist, kuhu saaks üles märkida põhjused, miks inimene soovib suitsetamisest loobuda, kuidas on loobumisel enesetunne ja mis on kõige raskemad, aga ka positiivsemad momendid. “Suitsetamisest loobumiseks tuleks määrata mõni rahulikum periood, kus ei ole mingit suuremat üritust plaanis, ja kindlasti tuleks kinni pidada määratud kuupäevast,” rõhutab Markov.

Apteeker soovitab esimesel tubakavabal päeval leida asendustegevused, näiteks sport. “Tasuks meeles pidada, et kohviarmastajad peaksid jooma kindlasti kõrvale palju vett, kuna suitsetamine vähendab kofeiini omastamist. Kui inimene loobub suitsetamisest, peaks ta seda ka kohvi joomisel arvestama, et ei tekiks kofeiinimürgistust,“ rõhutab apteeker.

Markovi sõnul tuleb teisel tubakavabal päeval juba võidelda nikotiininälja vastu. “Võimalusel tuleks vältida närvilisi olukordi, juua tihti vett ja närida suhkruvaba närimiskummi,” soovitab apteeker ning lisab, et järgmine ehk kolmas tubakavaba päev on kõige raskem. “Tihti just sel päeval annavad inimesed alla. Tasuks aga meeles pidada, et kui suitsetada prooviks kasvõi üks sigaret, oled juba uuesti alguses,” sõnas Markov. Nõustamise esimene korduskohtumine lepitakse kokku just kõige raskemateks päevadeks: kolmandaks või neljandaks suitsuvabaks päevaks.

Suitsetamisest loobumisel on võõrutusnähtudeks ärrituvus, peavalud, pahurus, meeleolu kõikumine, korratu südametegevus, liighigistamine ja unehäired. “Kõrvalnähtudega on kergem toime tulla, kui anname endale aru, mis on nende põhjuseks,” selgitab Markov ja lisab, et õnneks enamikel loobujatest võõrutusnähte ei esine.

Apteekri sõnul on suitsetamisest loobumine lihtsam kui mittesuitsetajaks jäämine. “Kui esimene kuu on edukalt läinud, siis sellest hiljem hakatakse harvem uuesti suitsetama. Kui ei ole suitsetatud 12 kuud, võib ennast õnnitleda ja lugeda end mittesuitsetajaks,” räägib Markov.

Eestis tarvitab tubakat igapäevaselt 17 protsenti elanikkonnast. “Ei ole ühtegi organit, mida nikotiin ei kahjustaks. Tubakatarvitamine on seotud vähemalt 25 haiguse tekkega ja seda peetakse maailmas suurimaks surmade põhjustajaks,” selgitab Markov.

Apteekri viis nippi suitsetamisest loobumiseks 

  1. Vali konkreetne suitsetamisest loobumise kuupäev ja pea sellest kinni!
  2. Tee kindlaks olukorrad, mis tekitavad isu suitsetada ja mõtle läbi, kuidas nendega toime tulla. Hea on pidada päevikut!
  3. Tee suitsetamine endale võimalikult ebamugavaks. Näiteks käi suitsul üksi ja ära suitseta autos!
  4. Väldi suitsetajate seltskonda ja käi kohtades, kus suitsetamine on keelatud, näiteks kinos!
  5. Ütle ka kõigile sõpradele ja sugulastele, et oled suitsetamisest loobunud. Nii aitavad ka nemad sul rajal püsida!

Kommentaarid