Avaleht Tervis Loodusterapeut Mai-Liis Kivistik annab nõu, kuidas talveajal hoida oma keha ja vaimu
Loodusterapeut Mai-Liis Kivistik annab nõu, kuidas talveajal hoida oma keha ja vaimu

Loodusterapeut Mai-Liis Kivistik annab nõu, kuidas talveajal hoida oma keha ja vaimu

Talveperioodil loojub päike juba varakult ning see omakorda soodustab normaalse unegraafiku loomist. Sellest hoolimata on pühadeajal elutempo meeletult kiire. MaiWistiku looja, joogatreener ja loodusterapeut Mai-Liis Kivistik annab nõu, millele võiks tähelepanu pöörata talve- ja jõuluperioodil ning milliseid nüansse saaks ära kasutada, et oma unekvaliteeti tõsta.

Loo enne magamaminemist rituaal

Mai-Liis soovitab luua endale enne magama minemist rituaal. Selleks võiks olla 20 minutit raamatu lugemist koos sooja taimeteega. Head und soodustavad teed on näiteks humal, nurmenukk, meliss ja kummel.

Magamistoas võiks olla õhuniisuti. Jahe ja niiske tuba annab palju sügavale unele juurde ja sa ei ärka vähkremise pärast üles.

Kui ärkama peab kottpimedas, soovitab Mai-Liis kasutada päevavalguslampi ja seadistada see nii, et valgus tõuseb koos sinuga. Nii trikitad oma keha ära. Samuti on oluline võtta see 20 minutit hommikul iseendale, et mediteerida, tänulikkust kirjutada, lugeda, liikuda või teha midagi meelepärast, mis häälestab sind algavale päevale vastu astuma.

Õues kaitse end külma eest just nii

Külma ilmaga õues viibides on Mai-Liisi sõnul oluline et keha saaks talvisel ajal piisavalt oomega-3-rasvhappeid ja D-vitamiini, mis on väga olulised naha toetajad. Samuti on oluline C-vitamiin, mida sisaldavad rohkesti kodumaised marjad – kibuvits, pihlakas, igihaljaste puude okkad.

Kasuta enne õue suundumist mõnd head näopalsamit või salvi. Ilma veeta tooted tekitavad raku ümber kaitsekihi ja nii ei saa kõikuvad temperatuurid sind tugevalt mõjutada. Kindlasti niisuta ka silmaaluseid, kus on 10 korda õrnem nahk ülejäänud näoga võrreldes.

Mai-Liis toob ka välja, et hea ja soe riietus küll kaitseb nahka, kuid sageli ei õnnestu meil oma nägu kaitsta. Võiks ju arvata, et siseruumis on olukord parem ja midagi ei pea kartma, kuid pidevalt töötavad kütteseadmed imavad õhust viimasegi niiskuse ära ning see pole samuti nahale hea. Lisame siia juurde kõikuvad temperatuurid nii õues kui toas.

Talviseks naharutiiniks soovitab ta kindlasti õlipõhiseid tooteid, sest need annavad nahale kaitsva kihi ja hoiavad niiskuse rakus ning toksiinid eemal. Tänu õlile ei pääse naha niiskus pooride kaudu välja.

Paljudel õlidel on ka põletikuvastased omadused, mis aitavad ärritunud nahka rahustada. Eriti head on ravimtaimedega näo -või kehaõlid, sest seal on lisaks baasõlile ka ravimtaimede toetavad omadused.

Kindlasti võib tekkida olukord, kus nahk jääb rasvaseks, aga siinkohal tuleks võtta arvesse, et õli või vahaga toodet tuleks enamasti võtta korraga vähem, sest seda kulub vähem kui näokreemi. Tõsi siiski on, et imendumise aeg on õliga toote puhul veidi pikem.

Tuleks tähelepanu pöörata ka sellele, et õlitüübid on erinevad ning veidi erinevate omadustega, mõni imendub kiiremini ja mõni aeglasemalt.

Mesilasvaha kannab põletikuvastaseid omadusi, mis on olulised lõhenenud naha ja bakteriaalsete infektsioonide vastu võitlemisel. Lisaks sisaldab mesilasvaha A-vitamiini, mis on mitmete uuringute järgi tõestatud vananemisjälgede vähendajana, samal ajal kahjustatud naharakke niisutades ja taastades.

Pärast pesu võiks ka alati keha katta õli või kehavõiga, mis ei sisaldaks vett. Külma veega oma duši- ja vanniprotseduuri lõpetamine on aga tõhus viis vereringluse ja üleüldise nahakonditsiooni parandamiseks.

Talvel mine metsa!

Et nautida talveilma, soovitab Mai-Liis minna metsa! Ei ole parimat viisi ilma ja seltskonna nautimiseks, kui üks põnev avastamata metsa- või rabarada. Stress kaob ja toredad mälestused salvestuvad.

Kindlasti võiks vahvaid seltskonnamänge koos katsetada. Jõulud on ideaalne aeg, et nautida lähedaste seltsi ja luua koos emotsioone.

Näojooga kaardipakk on ka hea abiline, millega saab seltskonda elavdada ja naerukilkeid juurde tuua.

Tekst: Lisann-Mari Kaunissaar