FOTOD I Viru keskuses avati uus hambaravikliinik 360Dental
Uue kliiniku 360Dental juhi dr Maie Matšenase jaoks on tegu neljanda avatud kliinikuga. Pakkumine kliinik avada tuli Viru keskuse poolt ja tuli dr Matšenase jaoks tõttöelda keerulisel ajal, aga talle on alati meeldinud mõte sellest, et patsiendid saavad külastada hambakliinikut mugavalt keskuses ja ka nädalavahetusel, mil paljud teised kliinikud on kinni.
Patsiendid saavad külastada hambakliinikut mugavalt keskuses ja ka nädalavahetusel, mil paljud teised kliinikud on kinni.
Mugav asukoht keset linna
Dr Matšenas märgib, et on tajunud, et patsiendid pelgavad rohkem hambaarsti juurde minekut, kui peavad selleks käiguks spetsiaalselt aega võtma. Kaubanduskeskuses on aga õhkkond vabam ja käigu saab ühendada muude tegevusega. Miks mitte minna kogu perega – teha oste, käia lastega mängutoas ja samal ajal saab üks pereliige käia hambaarsti juures.
Miks mitte minna kogu perega – teha oste, käia lastega mängutoas ja samal ajal saab üks pereliige käia hambaarsti juures.
Mujal maailmas, eriti põhjamaades, on väga levinud, et meditsiinikeskused on kaubanduskeskuste juures.
Väga oluline probleem, mida uus kliinik veel lahendab, on lahtiolekuajad. Dr Matšenase kogemusel on patsientidel tihti raske hambaarsti juurde jõuda, sest kliinikud on reeglina avatud tööajal. Nii võeti eesmärgiks avada kliinik ka nädalavahetustel.
Nii on inimestel ühtpidi mugavam käia ja teistpidi on linnas juures ka veel üks esmaabivariant, mida ei ole väga palju.
Suur väljakutse oli, et kliinik oleks avatud ka väljaspool tööaega
Siiski oli tegu paraja väljakutsega, sest on raske leida arste, kes on valmis laupäeval ja pühapäeval töötama. Ka on hambaarstitöö puhul tegu peene käsitööga ja kvaliteedis järeleandmisi teha ei tohi. Nii ei saa hambaarstid töötada pikki tunde järjest. Dr Matšenas ise on leidnud lahenduse, et töötab hommikupoolikust kella kolmeni, siis puhkab kolm tundi ja teeb ka õhtuse vahetuse.
Hambaarstitöö puhul on tegu peene käsitööga ja kvaliteedis järeleandmisi teha ei tohi.
Praeguseks on aga arstid leitud ja kokkulepped saavutatud.
Oma esimese kliiniku avas dr Matšenas 1996. aastal. Ta töötas juba varem eraldi kabinetis FIE-na, aga kuna patsiente oli palju, otsustas ta teised tohtrid appi võtta ja avada kliinikuga. Üks kliinik on teisest loomulikult välja arenenud ja toimivad ka koos. Et kallist tehnikat optimaalselt kasutada, on võimalik patsientidele pakkuda erinevaid võimalusi omavahel seotud kliinikutes.
Kliinikus ei ole järeleandmisi tehtud ka tehnika pealt. Dr Matšenas toob välja näiteks KaVo hambaravitoolid, mis on sisuliselt hambaravi Rolls-Royce’id. Kõigi toolide kõrval on ka röntgenid ja ekraanid, millega patsientidele pilti näidata. Kliinikus on 3D panoraamröntgen ja CEFP, mis võimaldab teha näost ja koljust külgülesvõtteid.
On põhjus, miks hambaravi on kallis
Dr Matšenas tõdeb, et tihti kurdetakse, et hambaravi on väga kallis. Ta avab telgitaguseid, et hambaraviseadmed on väga kallid ning kõik masinad maksavad kümneid tuhandeid eurosid. Ta toob näite, et röntgeniaparaat maksab pisut vähem kui 100 000 eurot.
Ka nõuavad masinad hooldust nagu näiteks autodki. Vaja on erinevaid voolikuid ja tihendeid. Röntgenmasinaid kontrollitakse ja mõõdetakse iga 2 aasta tagant, et keskkonnametile infot anda.
Ka peab töötajatele tegema erinevaid koolitusi – näiteks kiirguskoolitused iga mõne aasta tagant.
Dr Matšenas ütleb, et kliinik on üks suur organism. „Patsient tuleb ühe probleemiga, näiteks hambas on auk või hammas valutab, aga selle probleemi lahendamiseks on vaja väga palju asju,“ räägib ta. Patsient võib näha ühte liigutust, aga selleks peab olema 25-30 instrumenti.
Kliiniku sisseseadmine on kallis protseduur. Ka nõuetele vastavusse viimiseks on vaja palju – valgus, ventilatsioon, side masinate jaoks.
Et uus kliinik oleks patsientide jaoks võimalikult mugav, olid kaasatud ka sisekujundajad. Arst selgitab, et sisekujunduses võeti arvesse Covidi perioodi, pärast mida inimesed ei taha enam suurtel diivanitel istuda kõrvuti, vaid tahavad olla eraldi. Eraldi istumiskohad aitavad ka enne protseduuri rahulikult oma mõtteid mõelda.
Samas on sisekujundus ka minimalistlik ja lõõgastav.
Kuidas valida hambakliinikut?
- Soovituste põhjal. Dr Matšenas soovitab kuulata soovitusi ja uurida teiste käest, kus kliinikutes nad käivad ja mis arstidega rahul on.
- Läheduse põhjal. Dr Matšenas tõdeb, et tema Kose kliinikus käiakse ka näiteks Hiiumaalt. Siiski reeglina käiakse kliinikus mitu korda, nii et võiks valida mugava asukoha.
- Sobiva arsti põhjal. Ta toob välja, et igal arstil on oma käekiri ja raviviis. Mõni arst näiteks keskendub väga esteetikale, mõni räägib rohkem, teine vähem. Tasub valida see arst, kellega kõige paremini klapib.
- Kui on suuremad probleemid, tasub valida kliinik, kus on mitme eriala arstid, kes saavad vajadusel teha koostööd. Siis ei pea käima mitme kliiniku vahet.