Avaleht Tervis Kuhu oma tervisemurega pöörduda? Kampaania „Tervisemurega alusta perearstist” eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust perearstiabist
Kuhu oma tervisemurega pöörduda? Kampaania „Tervisemurega alusta perearstist” eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust perearstiabist

Kuhu oma tervisemurega pöörduda? Kampaania „Tervisemurega alusta perearstist” eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust perearstiabist

Haigekassa kampaania „Tervisemurega alusta perearstist” eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust perearstiabist ning sellest, kuhu erinevate tervisemuredega pöörduda.

Kui tervisega tekib mure, mis iseenesest ei möödu, aitab kõige paremini perearst. Perearsti meeskond on tervisemure korral esimene kontakt ja inimese teejuht mure lahendamiseks. Pereõel ja -arstil on kõik vajalikud oskused, et leida tervisemurele lahendus.

Kampaanialehelt alustaperearstist.ee saab infot, milliste tervisemuredega jääda kodusele ravile, millal pöörduda perearsti juurde ja millal vältimatu abi saamiseks EMOsse. Veebilehel on vastused peamistele perearstiabi puudutavatele küsimustele.

Parem teadlikkus aitab vähendada ka põhjendamata pöördumisi EMOsse ja leevendada eriarstide järjekordi.

Kuna november on meestekuu, pöörduvad kampaania tele- ja printreklaamid ennekõike 30-60aastaste meeste poole. Mehed on haigekassa uuringu järgi vähem aktiivsemad enda tervisemurele lahendust otsima. Kampaania kutsub neid üles alustama pikalt vaevanud või ootamatult tekkinud tervisemuredega just perearstikeskusest.

Perearsti nõuandeliin numbril 1220 töötab ööpäev läbi. Kui inimene kahtleb, kuidas murega edasi käituda, tasub esimesena helistada sinna.

Haigekassa esmatasandi osakonna juht Külli Friedemann tutvustab, kuidas nõuandeliini töö edasi areneb: „Kui praegu on perearstiabi nõuandeliin 1220 anonüümne, siis järgmise aasta teisest poolest peaks nõu andval õel või arstil tekkima võimalus näha inimese nõusolekul ka tema terviseandmeid – tehtud analüüse, määratud ravimeid ja põetud haigusi.”

Suur osa tervisemuresid ei vaja eriarsti abi, kuna pereõde ja perearst oskavad koostöös diagnoosida enamikke haigusi ja juhtida lahenduste leidmist. Perearst peab vajadusel e-konsultatsiooni abil nõu eriarstiga ning suunab tarvidusel tema juurde visiidile. Nii hoiab ka patsient kokku enda aega ja energiat.

„Tänu tervisekeskustele muutub perearstiabi kättesaadavamaks. Loodetavasti vähendab see koormust haiglate erakorralise meditsiini osakondadele ja lühendab eriarstide järjekordasid. Patsiendi jaoks on tervisekeskus mugavam, sest lisaks pereõdedele ja -arstidele töötavad seal koduõed, ämmaemandad, füsioterapeudid jt spetsialistid,“ lisas Friedemann.

Vaata lisainfot www.alustaperearstist.ee .

Kuidas siis ikkagi otsustada, kuhu tervisemurega pöörduda?

Kui kahtled, kas valida 112, minna EMOsse või valida perearsti nõuandeliin 1220, siis vali viimane. Perearstiliin töötab ööpäev läbi ja nõustaja aitab leida kõige sobivama lahenduse. Kui kõne käigus selgub, et tervislik seisund vajab vältimatut arstiabi, suunatakse kõne kohe edasi häirekeskuse numbrile 112 kiirabi väljasaatmiseks.

Siin lehel on ülevaade sümptomitest ja seisunditest, mille puhul jääda kodusele ravile, millal pöörduda perearstikeskusesse ning millisel juhul vajad vältimatut arstiabi erakorralise meditsiini osakonnas (EMO).

Kuidas end kodus ravida?
  • Loputa nina meresoolalahusega ja tee jalavanne (kui palavikku ei ole)
  • Apteegis on lai valik preparaate, mis on mõeldud viirushaiguste sümptomite leevendamiseks. Küsi vajadusel nõu apteekrilt.
  • Kui kodus on olemas inhalaator, tee füsioloogilise lahusega inhalatsioone.
  • Enesetunde parandamiseks võib rüübata sooja meega jooki.
  • Kõige olulisem: tuleb lihtsalt puhata

Kodusele ravile tuleb jääda, kui enesetunne halveneb ning teil on: 

  • suur väsimus
  • valulik neelamine
  • vesine nohu
  • lihase- ja liigesevalu
  • palavik

Kommentaarid