Avaleht Tervis Kolesterooli tase kontrolli alla!
Kolesterooli tase kontrolli alla!

Kolesterooli tase kontrolli alla!

Kolesterooli tase kontrolli alla!Kolesterool on pehme, vahajas rasvataoline aine, mida leidub nii inimese vereringes kui kõikides keharakkudes. Teatud kogus kolesterooli on organismi normaalseks toimimiseks hädavajalik, samas on liiga kõrge kolesteroolitase mitmesuguste südameveresoonkonna haiguste peamisi riskitegureid.

Kolesterooliallikaid on kaks – inimese enda keha ja toit. Maks ja teised keharakud toodavad umbes 70% organismis leiduvast kolesteroolist, ülejäänud 30% saame igapäevatoidust. Veres ringleb kolesterool rasvast ja valgust koosnevate lipoproteiinide vahendusel.

Kolesterool ise jaguneb samuti kaheks: nö “hea” ehk HDL-kolesterool ja “halb” ehk LDL-kolesterool.

Kui “halva” kolesterooli tase organismis on liiga kõrge, võib see ummistada arterid ja tekib infarktioht.

LDL-kolesterooli toodab organism ise, samas on paljudel inimestel geneetiline eelsoodumus selle liigseks tekkeks. “Halva” kolesterooli taset mõjutab ka igapäevane toit: küllastunud rasvad ja rasvhapped ning toidu kõrge kolesteroolisisaldus kipuvad seda suurendama. Õnneks saab inimene oma igapäevase toiduvalikuga vere kolesteroolitaset mõjutada.

Iga täiskasvanud inimene peaks oma kolesteroolitaset teadma ning kontrollima seda vähemalt korra viie aasta jooksul. Normaalseks üldkolesteroolitasemeks täiskasvanu organismis loetakse kuni 5.0 mmol/L.

Kolesterooli on vaja sapphapete, suguhormoonide ja D-vitamiini tekkimiseks organismis, samuti on ta on hädavajalik komponent rakkude koostises.

Kolm neljandikku elutegevuseks vajalikust kolesteroolist sünteesib meie organism ise, ülejäänud osa, umbes 150–200 mg päevas, peaksime saama toiduga. Päevane toidust saadav kolesterooli kogus ei tohiks olla suurem kui 300 mg. Lühiajalised liigsed toiduga saadud kolesteroolikogused pole ohtlikud, kuid seda ei saa väita pideva kolesterooli ja ka küllastunud rasvhapete liigtarbimise kohta.

Vere kolesteroolitaseme normis hoidmiseks:

  • tarbi vähem kolesteroolirikkaid toite (munakollane, subproduktid, rasvased liha- ja piimatooted, krevetid, kananahk, seakamar)
  • tarbi vähem küllastunud rasvhappeid (vaata tabelit 1)
  • tarbi rohkem kiudaineid, kuna need aitavad organismist kolesterooli väljutada.

Rasv on väga kontsentreeritud energiaallikas, tarbides rasvarikkaid toite on väga kerge saada üleliigset energiat. Kui energia tarbimine ja kulutamine ei ole tasakaalus, ladestub see liigse rasvana rasvkoes, see aga viib ülekaalulisuse või rasvumiseni.

Allikas: Arst.ee, Toitumine.ee 

Kommentaarid