Avaleht Toitumine Ott Kiivikas selgitab! Kuidas orienteeruda proteiinipiimatoodete kirjus maailmas?
Ott Kiivikas selgitab! Kuidas orienteeruda proteiinipiimatoodete kirjus maailmas?

Ott Kiivikas selgitab! Kuidas orienteeruda proteiinipiimatoodete kirjus maailmas?

Eesti poelettidel koguvad üha suuremat populaarsust erinevad proteiinirikkad piimatooted, mille lai valik võib silme eest kirjuks võtta. Valio PROfeel proteiinitoodete sarja üks autoritest, kulturist ja fitness-ekspert Ott Kiivikas jagab nõuandeid, kuidas selles rikkaliku valikuga maailmas orienteeruda.

Tee selgeks oma valguvajadus

Proteiinirikaste piimatoodete valikul on oluline alustada sellest, et selgitada välja oma päevane valguvajadus. See oleneb sellest, kui füüsiliselt aktiivne on inimene – mida rohkem teeb ta trenni ja soovib lihaseid kasvatada, seda rohkem on ta kehal vaja ka valku.

“Järgmisena on tähtis selgeks teha, kui palju suudab organism valku korraga omastada. Tavapäraselt soovitatakse naistel tarbida ühe toidukorraga 20-30g valku ja meestel 30-40g. Ööpäevased soovituslikud normid saab välja arvutada lihtsa valemi järgi – mitteaktiivne inimene vajab 0,6-0,8 g oma kehakaalu iga kilogrammi kohta, sportiv inimene 1,3-1,7 g ning lihasmassi kasvatamise nimel on kogus 2-2,5 g. Fitness-eksperdi sõnul on teada, et tegelikkuses saab keskmine inimene toiduga kätte poole vähem valke, kui tema keha treenimisel vajaks. “Treeningutest taastumise kiirendamiseks ja vigastuste vältimiseks tuleb sel juhul hakata valke teadlikumalt tarbima,” ütleb Kiivikas. Samas ei tohi proteiinirikaste piimatoodetega ka liialdada, vaid süüa tuleb vastavalt oma energeetilisele kulutusele.

Tervislikuks vahepalaks tummisem valik

Kõrge valgusisaldusega piimatooted sobivad teadlikult toituva inimese menüüsse kergema söögikorra asendajaks või tervislikuks vahepalaks. Ilma lisatud suhkruteta piimatooted, nagu näiteks Valio PROfeel tooted, aitavad menüüs süsivesikute ja kalorite hulka madalana hoida, samal ajal sisaldades parajas koguses valku.

“Täisväärtuslikuks väikseks eineks sobivad hästi tummisemad proteiiniga rikastatud kohupiimakreemid. Panime Valio PROfeel kohupiimade valgukoguse sarja välja töötades paika selliselt, et see täidaks umbes ühe soovitusliku toidukorra valgunormi. Need ei sisalda lisatud suhkrut, kogu tootes sisalduv suhkur pärineb naturaalsest laktoosist ehk piimasuhkrust,“ räägib Kiivikas.

Küll aga on proteiinirikastel piimatoodetel vahe ning osad proteiinitooted võivad sisaldada suuremas koguses kaloreid ja süsivesikuid, mida tuleks samuti lisaks valgusisaldusele toodet valides üle vaadata. Tervislik vahepala ei pea aga tähendama järeleandmisi heas maitses. Ka tavatarbijad ostavad meelsasti proteiinikohupiimakreeme. „Traditsiooniliste maitsete kõrvale on ilmunud ka marjamaitselised kohupiimakreemid, näiteks uus vaarika Valio PROfeel kohupiimakreem on kiirelt saanud nii minu kui ka MyFitness treenerite lemmikuks,“ sõnas Kiivikas.

Kohupiimakreemile lisandiks soovitab kulturist kasutada ka marju või pähkleid, mis on organismile kasulikest ainetest pungil ning viivad tasakaalu vahepala makrotoitained.

Enne treeningut vali kergem amps

Treeningueelsel söögikorral on oluline roll, sest see tagab trennis hea sooritusvõime ja annab vajalikku energiat. Samas ei tohi enne trenni kõhtu liiga täis süüa ja vältima peaks rasvaseid toite, mille seedimisega läheb organismil kaua aega.  “Enne treeningut, kui on tihti ka kiire, sobivad proteiinirikastest piimatoodest hästi kergemad palad nagu näiteks Valio PROfeel jogurtid ja jogurtijoogid, mida on mugav süüa. Oluline on anda kehale rohkelt valku, aga seedimist mitte liigselt koormata,” soovitab fitness-ekspert.

Pärast treeningut eelista kohupiimakreeme

Kiivika sõnul sobivad ka treeningujärgselt hästi vedelal kujul proteiinirikkad piimatooted, mida on kerguse tõttu organismil parem omastada. “Suure valgusisaldusega Valio PROfeel kohupiimakreemid sisaldavad kontsentreeritud kujul rohkem valku ja aitavad lihastel pärast füüsilist pingutust taastuda,” räägib Kiivikas. Kindlasti tuleks pärast treeningut Kiivikase soovitusel organismi turgutada ka süsivesikutega, mis on naturaalsed ja mida saame näiteks puuviljadest ning marjadest.

Kommentaarid