Avaleht Tervis Alusta treenimist pärast 40. sünnipäeva – saad sama tulemuse, mis enne 30. alustades
Alusta treenimist pärast 40. sünnipäeva – saad sama tulemuse, mis enne 30. alustades
Tervis
0

Alusta treenimist pärast 40. sünnipäeva – saad sama tulemuse, mis enne 30. alustades

0

7-kõige-olulisemat-trennialast-muudatust-kevadelKõik on kuulnud väljendit, et elu algab siis, kui 40 aastat ette lööb. Kogemuste võrra rikkamana saad sa aru, et südame tervis vajab hoidmist. Kas on hilja alustada, küsitakse endalt sageli. Õige vastus on, et kaugeltki ei!

Peale 40. eluaastat alustanute treeningud mõjuvad südame tervisele samamoodi, kui te oleks alustanud treenimist enne oma 30. sünnipäeva!

Prantsusmaal, Rennes ülikoolis tehtud katse tulemused kanti hiljaaegu ette Hollandis toimunud Euroopa preventsioonikongressil. Katses osalenud mehed polnud isegi mitte 40.aastased, vaid vanusevahemikus 55 kuni 70, mis tähendab, et tegemist pole ennustuse, vaid reaalsete inimeste tervise seisukorra hindamisega.

Katsealused jagati kolme gruppi. Esimeses grupis olid need, kes polnud ennast liigutamise ja treeninguga suurt pingutanud kogu oma elu jooksul – ehk eales mitte üle 2 tunni nädalas.

Teise gruppi läksid need, kes alustasid oma treeninguid enne 30.sünnipäeva ja liikusid aktiivselt  mitte alla 7 tunni nädalas üle 5 aasta. Kolmas grupp aga, kes meile kõige rohkem huvi pakub, alustasid alles pärast 40.sünnipäeva ja liikusid aktiivselt vähemalt 7 tundi nädalas. Kõikide katsealuste füüsiliste aktiivsuste hulka kuulus lisaks teistele asjadele kas jooksmine või jalgrattasõit.

Kõigil katsealustel uuriti rahulolekupulssi, mõõdeti hapniku omastamisvõimet, kontrolliti südame tööd ehhokardiograafia abil nii puhkeolekus kui maksimaalse pingutuse ajal. Regulaarselt treenijate pulss rahulolekus oli sarnane – neil, kes alustasid enne 30.eluaastat, oli see 56,8 lööki minutis, 40a. alustajate grupis aga 58,1 lööki minutis.

Ka hapniku omastamise võime oli treenijate gruppidel sarnane – veidi parem neil, kes alustasid varem – 47,3 ml minutis kehakaalu kilogrammi kohta ja 40a. alustajatel 44,6 ml/min/kg. Mitteaktiivsed aga erinesid nii varem kui hiljem alustanute grupist täiesti selgelt – südame löögisagedus rahulolekus 69,7 lööki minutis ja hapniku omastamise võime kõigest 33 ml/min/kg. Väga piltlikult öeldes tähendab see, et treenimata südamel on isegi igapäevase olemise tagamisega kõvasti tegemist ning reservi pingutusteks või eelolevateks aastateks võib olla pigem vähe kui palju.

Uuringuid läbi viinud David Matelot selgitas, et vaatamata eaga toimuvatele bioloogilistele muutustele saab südant ka peale 40.eluaastat vastupidavustreeninguga märkimisväärselt tugevdada. Pärast 40.eluaastat treeningutega alustamine ei näi vähendavat treeningust saadavat kasu südamele! Lisaks aitab treening tõsta luutihedust ja lihasmassi ning vähendada oksüdatiivset stressi.

Kõiki neid järeldusi kinnitab ka ehhokardiograafia – nii enne-30 kui peale-40 grupi liikmete südamed olid heas korras ning erinesid märgatavalt väheliikuvate eakaaslaste omadest. Mitte-treenijate südame veresooned olid palju paksemad, mis ei ole hea – ja südamelihas oli selgelt nõrgem. Treenijate ehhokardiograafia tulemused aga omavahel ei erinenud!

David Matelot ütleb veel, et antud uuring ei tähenda, et te homme sportlaseks hakkama peate ja treenite iga päev pikki tunde – alustage kindlasti rahulikult! Isegi trepist käimine lifti kasutamise asemel, aiatööde tegemine ja võimlemine vahepeal, pool-tundi-päevas-käimine tuleb südame tervisele kasuks! Ka üle-65.aastased, kes oma liikumisaktiivsust suurendavad, vähendavad oma infarktiriski! Konsulteerige ka arsti ja treeneritega enne, kui ennast tugevamini koormama hakkate!

Allikas: Terviseleht

mm

Kommentaarid